WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Op 24 april is het weer zo ver. De Nationale Klantmanagementdag.  De jaarlijkse thermometer voor het vak klantmanager.

Net als vorig jaar ben ik de dagvoorzitter.

Ja, ik voel me vereerd.

Zeer vereerd zelfs.

En zo’n positie  komt met verantwoordelijkheden. Daarom  publiceer ik de komende dagen ter voorbereiding en geheel op persoonlijke titel de belangrijkste trends in de beroepsuitoefening van de klantmanager. Waar zal het om draaien in 2012.

Daar gaan we.

Op nummer 1.

  • Vakmanschap.

Vakmanschap is mijn stokpaard. En dan bedoel ik niet het intuitieve maatwerk dat de standaard is in spreekkamers in het hele land.

Goed onderbouwde en bewezen interventies, transparant en aantoonbaar effectief. Daar gaat het om.  Kennis uitwisselen en verder ontwikkelen. Dat is de agenda.

Samen met mijn broeders van het Gilde Re-integratie breek ik hier al bijna vier jaar een lans voor.

En nu gaat het gebeuren.

SZW heeft de portemonnee getrokken, Divosa start een programma vakmanschap en vorige week publiceerde het RWIEen vak apart“; de professionaliseringsagenda.

Mooi dat deze eerbiedwaardige  instituten vakmanschap erg belangrijk  vinden.

Maar het geeft niet de doorslag.

De doorslag geeft de vakman zelf. En gaat dat gebeuren? Ik denk het wel. Ook voor klantmanagers speelt -ondanks alles- beroepseer een belangrijke rol speelt.

De belangrijkste twijfel is het gebrek aan continuiteit. Klantmanagers geloven graag dat er nu aandacht voor vakmanschap komt. Waarom niet? Er zijn de afgelopen jaren zoveel projecten, wetwijzigingen, organisatieveranderingen geweest. Waarom zou er niet een keer een rondje vakmanschap volgen.

Ze geloven alleen niet dat die aandacht blijvend is. Volgend jaar is het weer wat anders.

Het aanslaan van deze trend staat of valt met de klantmanagers zelf en ook met het operationele management. Politiek en topmanagement zijn te wispelturig om deze trend tot volle wasdom te brengen. Zie hiervoor ook een heldere uitspraak uit de professionaliseringsagenda.

Divosa wil een beroepsvereniging oprichten voor klantmanagers. Dat is zeker een belangrijke ontwikkeling. Belangrijker nog vind ik de ontwikkeling van informele netwerken binnen en buiten sociale diensten waar over de beroepsontwikkeling wordt nagedacht en kennis wordt uitgewisseld. Dat klinkt utopisch maar het is iets dat zeker kan ontstaan.

Komt dat op gang dan is de trend naar meer vakmanschap een feit en wordt het vast ook een blijvende trend. Werkers tellen tenslotte hoge prijs op hun vakmanschap.

3 gedachtes over “Trends voor de klantmanager in 2012 no1. Vakmanschap.

  1. PatriceV schreef:

    @ Klaas. Als betrokken op en zelf jarenlang uitvoerend professional te zijn geweest herken ik mij wel in dit artikel.
    Beroepseer en professionalisering heeft niet alleen te maken met reflectie op het eigen werk en de eigen werkhouding, maar ook met erkenning en waardering van buitenaf en invloed kunnen hebben op het beleid dat uitgevoerd moet gaan worden.
    http://www.socialevraagstukken.nl/site/2012/02/28/professionals-zijn-vervreemd-van-beleid-en-vinden-veranderingen-vaak-onzin/
    Ik wens je een prettige dag 24 april a.s. en veel inspiratie.

    Like

Plaats een reactie